Autor: Andrzej Tucholski | 20 marca 2017 | Komentarze:
Czas czytania: około 21 minut

Fałszywa powszechność – prof. Dariusz Doliński o wpływie społecznym i samoutrudnianiu

Jeśli interesujesz się psychologią, to… To tak naprawdę nie muszę tutaj nic pisać. Nazwisko dzisiejszego rozmówcy przebija jakikolwiek wstęp, wyjaśnienie lub próbę promocji. Pewnie nawet nie czytasz już tych słów, tylko od paru minut oglądasz wywiad.

A jeśli do tej pory nie przyszło Ci spotkać się z postacią profesora Dolińskiego – za kilka minut będziesz reagować podobnie :)

Sam widzę to nazwisko każdego dnia.

Widnieje na obu tomach podręcznika Psychologia, tuż obok profesora Jana Strelaua (z którym również przeprowadziłem dla Was wywiad). To dzięki tym książkom posiadłem podstawową wiedzę psychologiczną, którą potem studiami oraz czytaniem innych publikacji rozwinąłem do rangi życiowej pasji.

Nie mam w sobie teraz lepszej referencji.

Profesor Doliński to jedna z najważniejszych postaci polskiej psychologii, a zarazem człowiek, który poświęcił setki, tysiące godzin na przygotowanie materiału naukowego, z którego korzystają teraz rokrocznie tysiące głodnych wiedzy studentów. Coś niesamowitego.

Zawodowo jest specjalistą na polu psychologii zachowań społecznych (mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej), psychologii emocji i motywacji oraz psychologicznych aspektów marketingu. Jest autorem około 200 publikacji, m. in. „Przypisywanie moralnej odpowiedzialności”, „Orientacja defensywna”, „Strategie samoutrudniania. Rzucanie kłód pod własne nogi”, „Psychologia wpływu społecznego”.

Jest też redaktorem naczelnym Polish Psychological Bulletin, autorem artykułów publikowanych w Journal of Personality and Social Psychology, Personality and Social Psychology Bulletin, Journal of Experimental Social Psychology i innych, członkiem-korespondentem PAN oraz prezesem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Autor wielu publikacji m.in. Techniques of social influence. The psychology of gaining compliance.

We wrocławskim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej i psychologii reklamy. W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej lubi widzieć zainteresowanie na twarzach studentów.

Dzisiaj zapraszam na rozmowę z tym wielkim naukowcem.

Wywiad: Wpływ społeczny, Internet, samoutrudnianie – prof. Dariusz Doliński

(Na wstępie chcę tylko gorąco Was przeprosić za jakość audio – chochlik techniczny zatańczył na planie zdjęciowym i wyszło, jak wyszło. Wierzę jednak, że wiedza profesora będzie wystarczająca, byście tym razem wyjątkowo przymknęli “ucho” na niedogodności. Warto!)

Co teraz?

W poprzednim odcinku miałem zaszczyt i przyjemność “zwywiadować” człowieka renesansu, pana Pawła Potoroczyna a dwa odcinki temu – rektora SWPS, profesora Romana Cieślaka. A jeszcze wcześniej rozmawiałem o wpływie społecznym z międzynarodową sławą, profesorem Robertem Cialdini.

Jeśli jeszcze nie widzieliście tych pozostałych wywiadów z trzeciego sezonu “Można!” to klikajcie. Można(!) dzięki nim dobrze spędzić czas.

Korzystając z okazji chcę też podrzucić pomysł jak dobrze spędzić pieniądze!

Interesowało Was kiedykolwiek zachowanie własne lub drugiego człowieka? Mam pomysł. Rozważcie kupienie sobie obu tomów wspomnianego podręcznika, nawet jeśli nie planujecie kariery naukowej (lub zawodowej) w psychologii. Może to tylko moje prywatne skrzywienie, ale wierzę, że rozumiejąc siebie i człowieka jest się potem lepszym w dowolnej innej ścieżce życia. Osoba, która “liznęła” podstaw psychologii to lepszy nauczyciel, lekarz, sprzedawca, fryzjer a nawet programista, bo będzie potrafił lepiej “uszyć” rozwiązania na miarę żywej psychiki późniejszego klienta aplikacji.

A gdzie lepiej poznać takie podstawy niż w dziele, które nazywa się: Psychologia? :)

Ciao ,

Andrzej Tucholski

 
  • Ela Susmenda

    Świetne!

  • Swietny rozmówca. Ja bardzo lubię książkę prof. Dolińskiego o manipulacji w reklamie. Z niej to się można bardzo ciekawych rzeczy dowiedzieć o manipulowaniu konsumentem…

  • Znudziliśmy się podziałem geograficznym i korzystamy w pełni z netu. To pozwala łączyć się ludziom o podobnej wizji świata, ale też każdemu wyrażać siebie głośniej. Także przejście od ogółu do jednostki jest naturalne, a to rodzi komplikacje;)
    Ciekawe jest też to rzucanie sobie kłód pod nogi. Na ile jest to motywowane z zewnątrz, a na ile z wnętrza.

Cześć!
Nazywam się Andrzej Tucholski i piszę bloga oraz nagrywam filmy o ogarnianiu fajnego życia.

Lubię łączyć treści przyjemne z pożytecznymi. Dlatego, jeśli zaglądasz tutaj by odpocząć, pewnie podrzucę Ci nowy pomysł. A jeśli zaglądasz w poszukiwaniu rozwiązania, pewnie trochę odpoczniesz.

Rozpocznij ogarnięcie!

Przy okazji, napisałem serial. Jest za darmo!



"Umowy Śmieciowe" to serial do czytania opowiadający historię Hanny Wróbel. Dziewczyna przyjeżdża do Warszawy do pracy i już pierwszego dnia wszystko idzie dokładnie nie tak, jak sobie zaplanowała. Walczy więc nie tylko o wymarzony etat, ale też z sobą oraz, bądźmy szczerzy, większością otoczenia. Życie w wielkim mieście nie jest proste.

Powstaje zatem pytanie: czy starczy jej na ogarnięcie tych dramatów kawy.


Przeczytaj serial

Pobierz darmowe materiały
i dołącz do 12 000+ odbiorców newslettera!

Gdy się zapiszesz to od razu dostaniesz w prezencie:

  • pierwszeństwo w dostępie do najnowszych artykułów
  • 7 plakatów rozwijających materiały z bloga
  • 3 excele przydatne w ogarnianiu życia
Chcesz ze mną współpracować?

Mój blog od lat należy do ścisłej czołówki polskich współprac komercyjnych z influencerami. Każdej akcji poświęcam pełną uwagę i dbam, by łączyła doskonałą treść dla moich Odbiorców z pełnym zrealizowaniem wyznaczonych celów dla Klienta.

KRÓTKO O BLOGU

AndrzejTucholski.pl to blog dla ludzi, którzy chcą więcej. Prowadzony przeze mnie od 2009 roku należy od lat do najbardziej wpływowych w Polsce. Lubię dobre praktyki i interesuję się szukaniem wspólnych mianowników w filozofii i nauce. Wierzę, że niezależnie od tego co lubi się w życiu robić, można to robić skuteczniej, spokojniej oraz czerpać z tego więcej frajdy. Nie lubię mówić innym co mają robić, więc staram się korzystać z przykładów z literatury oraz z własnego doświadczenia. Każdy wyciągnie z nich tyle, ile uzna za stosowne.

Informacje

Żadnej treści na blogu nie można traktować jako profesjonalnej porady psychologicznej. Nie udzielam też takich przez mail.

Niektóre linki na blogu mogą być linkami afiliacyjnymi.

Mam nadzieję, że wszystko u Ciebie gra :)