Kilka razy w tygodniu miałem wielką przyjemność i zaszczyt siadać w sali i czekać na profesora. Prof. Andrzej Falkowski przychodził, rozstawiał komputer głównie po to by go z czasem zignorować i stawał na środku, rozkładając ręce, zbierając myśli. I potem ciężko powiedzieć, co się dokładnie działo, ale zawsze wychodziłem na korytarz półtorej godziny później z niesamowitą liczbą zapisanych kartek i tysiącem pomysłów w głowie.
Profesor Falkowski to wykładowca fantastycznie reprezentujący “starą szkołę” uczenia. W jego podejściu nigdy nie chodziło tylko o przekazanie wiedzy (choć robił to doskonale). Czuć było, że każda minuta poświęcana nam w toku zajęć ma przede wszystkim na celu wzbudzenie ciekawości: dlaczego? Czemu? Po co? Kto mógłby na tym zyskać? Czy byłoby etyczne, gdyby ktoś stracił?
Co by się wydarzyło, gdyby obie strony zwieńczyły swój spór drogą sądową?
I tak dalej.
Uwielbiałem te zajęcia.
Moje ścisłe “Top 5” przedmiotów na Psychologii Biznesu Uniwersytetu SWPS – kierunku, który dał mi tytuł magistra.
Ale, żeby nie było, że “tylko ja polecam”. Pan Profesor tak naprawdę nie potrzebuje żadnych poleceń :)
Prof. dr hab Andrzej Falkowski to psycholog biznesu. Zajmuje się psychologią marketingu i reklamy, bada zachowania konsumenckie z uwzględnieniem strategii marketingowych w aspekcie poznawczych i motywacyjnych elementów percepcji reklamy i lojalności wobec marki. Jest ekspertem sądowym w sprawach związanych z ochroną znaków towarowych. Ponadto specjalizuje się w marketingu politycznym: kwestiach związanych z kształtowaniem wizerunku polityków oraz psychograficzną segmentacją rynku wyborczego.
Współpracował z wieloma zagranicznymi ośrodkami badawczymi, m.in.: University of Michigan, Lumiere University in Lyon, Centre for Human Communication of Manchester Metropolitan University, East London University oraz University of Florida. Jest członkiem International Society for Ecological Psychology oraz Association for Consumer Research.
Jest redaktorem i autorem wielu publikacji i artykułów naukowych z zakresu psychologii poznawczej i psychologii stosowanej w dziedzinie zachowań konsumenckich i wyborczych: „Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka” (red. z T. Zaleśkiewiczem, 2012), „Psychologia zachowań konsumenckich” (wraz z T. Tyszką, 2009), „Wieloznaczność w przekazach politycznych” (wraz z W. Cwaliną, P. Koniakiem, R. Mackiewiczem, 2015). Laureat nagrody ministra edukacji w 1996 roku oraz ministra nauki i szkolnictwa wyższego w 2009 roku. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii rynku i psychologii zachowań konsumenckich.
Zapraszam.
Wywiad: Psychologia, biznes, marketing – prof. dr hab. Andrzej Falkowski
Co teraz?
GORĄCO polecam spojrzeć na świat przez pryzmat tego, o czym mówił profesor Falkowski. Przeanalizować podejmowane wybory konsumenckie i zainteresować się, dlaczego czasem coś do nas przemawia, a czasem nie. Można w ten sposób zarówno uzdrowić dużo własnych nawyków jak i zbudować nowe.
W wolnym czasie możecie także przesłuchać pozostałe audycje z cyklu Można! W poprzednim odcinku miałem zaszczyt i przyjemność “zwywiadować” jednego ze współtwórców współczesnej psychologii w Polsce – profesora Dariusza Dolińskiego. Wcześniej gościłem człowieka renesansu, pana Pawła Potoroczyna a trzy odcinki temu – rektora SWPS, profesora Romana Cieślaka. A jeszcze wcześniej rozmawiałem o wpływie społecznym z międzynarodową sławą, profesorem Robertem Cialdini.
A przede wszystkim – uczmy się i próbujmy nowych podejść.
Zbyt wiele genialnych przykładów pokazuje nam, że można, by się wahać :)
Ciao ,