Autor: Andrzej Tucholski | 11 czerwca 2015 | Komentarze:

Jak „zresetować” głowę – 6 sposobów na przeciążony umysł

Czasem musisz dłużej popracować. Czasem musisz dłużej się pouczyć. A czasem po prostu znajomi wkręcą Cię w adresowanie pięciuset kopert, bo nie ogarnęli na czas wysyłek, a że życzysz im dobrze, to teraz grzecznie siedzisz i liżesz znaczki. Tak już w życiu bywa, ale nie wolno zapomnieć o zdrowym relaksie.

Łyk wolności

O prawidłowym odpoczynku fizycznym mówi się często. O odpoczynku psychicznym i emocjonalnym nie mówi się prawie w ogóle. Dlatego razem z partnerem cyklu – marką Nestea! – chcę przybliżyć Wam parę dobrych praktyk, dzięki którym nawet w trudnych sytuacjach da radę odwrócić trend i pchnąć się we właściwą stronę :)

W rozmowie o ewentualnej współpracy pojawiła się koncepcja aktualnej kampanii Nestea, Łyku Wolności, czyli chwili spokojnego, zdrowego odpoczynku od studiów/pracy czy, po prostu, minuty dla samego siebie i własnych potrzeb. Poczułem, że to tak zwany “perfect match”. Zdrowie i higiena psychiczna to zawsze świetne pole porozumienia :)

Jak żyć, by żyć zdrowo?

[divider line_type=”No Line” custom_height=”10″]

Odpowiedź krótka: tak, by łączyć różne aspekty życia po równo.

Odpowiedź dłuższa: bardzo zapadła mi w pamięć, gdy czytałem książkę Joanny Malinowskiej-Parzydło pod tytułem “Jesteś Marką” (napisałem dla Was jej recenzję tutaj). Pojawia się w niej teoria, że do pewnego momentu korzystamy w danym dniu z energii przeznaczonej na dany dzień. Ale gdy się wyczerpiemy (popołudniu lub wieczorem) a nadal mamy przed sobą obowiązki, to zaczynamy sięgać do zbiornika energii przeznaczonej na “całe życie”, takiej ogólnej.

I, niestety, potem trzeba się naprawdę narobić, by ją odpowiednio odnowić i nie popaść w przeróżne choroby psychosomatyczne czy innego sortu obniżone stany. Przepracowanie to choroba naszych czasów. Stąd nacisk, który chcę położyć na regularny, porządny i uczciwy odpoczynek :)

6 sposobów na szybki, psychiczny relaks

[divider line_type=”No Line” custom_height=”10″]

1. Przybij piątkę z przyrodą

Nawet kwadrans spędzony w otoczeniu zieleni potrafi doładować baterie skuteczniej, niż godzina łażenia wśród bloków. Na szczęście polskie miasta cechuje naprawdę spora ilość parków, zadrzewionych placów, pokrytych bluszczem murów i ukwieconych skwerów. Warto spędzić swoją przerwę właśnie w takiej scenerii – skutek będzie zbawienny.

One touch of nature makes the whole world kin. ~ William Shakespeare

2. Zmień swój stan

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na “wyrwanie się” z jakiegoś problemu lub zmęczenia jest radykalne zmienienie swojego stanu. Można ten cel osiągnąć na wiele sposobów, ale moją ulubioną procedurą jest: otworzenie okna, zmiana słuchanej muzyki, wyjście do innego pomieszczenia, porozciąganie się chwilę, zrobienie thoracic bridge (co to, a także innego ciekawe pomysły na życie znajdziesz tutaj), wypicie czegoś chłodnego i smacznego (tutaj może być właśnie pyszna, mała herbata mrożona Nestea) i powrót do biurka.

Całość zajmuje mniej niż 10 minut a pomaga usiąść do zostawionego wcześniej problemu z zupełnie odświeżoną głową.

3. Uspokój myśli i zajrzyj wgłąb siebie

Nie sposób przecenić roli medytacji. Prawie każdy światowej sławy Wielki Człowiek (rozumiem pod tym pojęciem najlepszych sportowców, naukowców, polityków, artystów, biznesmenów i tak dalej) stosuje jakąś formę cichej, prywatnej autorefleksji.

Dla różnych ludzi przybiera ona różne formy – niektórzy faktycznie siedzą po turecku, niektórzy wolą w ciszy pójść na spacer. Dla wielu Polaków świetną medytacją jest chwila skupionej modlitwy. Niezależnie od tego, co wybierzecie, warto zadbać o ciszę w głowie przynajmniej przez dziesięć minut każdego dnia. Efekty Was zszokują!

Sam jestem fanem czegoś, co nazwałem sobie roboczo moją małą, miejską medytacją.

4. Daj sobie prezent!

Mój drugi ulubiony cytat z Twin Peaks to Dale Cooper tłumaczący szeryfowi Trumanowi, że zdrowy człowiek powinien sobie raz dziennie, codziennie, sprawiać dający radość prezent. To może być ładna koszula, to może być mała gra indie. To może być coś smacznego – w tej roli polecam Nestea, szczególnie że mają teraz w ofercie takie fajne, małe buteleczki akurat na parę łyków :)

To jedna ze zdrowszych form hedonizmu. A do tego napędza gospodarkę :)

5. Spędź chwilę wolności z własnymi celami

Wiecie czego oznaką jest bardzo często zmęczenie? Braku zrozumienia, po co w ogóle podejmujemy daną aktywność. Lekarstwem jest kartka papieru, ołówek i kwadrans dla siebie. Nie ma co się szczypać – każdy powinien często “kalibrować” swój wewnętrzny kompas i zwracać uwagę na to, co jest dla niego lub dla niej ważne.

Przypomnieć sobie marzenia, aspiracje i potrzeby. Rozpisać to, co ma się teraz. A potem rozplanować ścieżki dotarcia od A do B i wrócić do misji przejmowania władzy nad całym światem ;)

6. Zadzwoń do kogoś bliskiego

Kto wie, czy nie najważniejszy ze sposobów. Nawet minuta z głosem ukochanej osoby potrafi odświeżyć myślenie tak, że inne formy relaksu bieleją z zazdrości :)

Pytanie

A jakie są Wasze ulubione metody? Podzielcie się w komentarzach pod wpisem, chętnie poczytam o innych szybkich sposobach na codzienną przerwę dla psychiki :)

Ponadto możecie ten tekst podesłać osobie, którą znacie, a o której wiecie, że pewnie by się jej przydał. Na bank taką jedną znacie – w naszych czasach prawidłowa higiena pracy i życia to prawdziwa rzadkość.

Ciao,

Andrzej Tucholski

 

///

PS: Wpis powstał we współpracy z marką Nestea. To pierwszy poradnik tego typu z kilku, które pojawią się na przestrzeni wakacji. Warto zatem dołączyć do newslettera Tajemnej Listy, by nic nie przegapić :)

Cześć!
Nazywam się Andrzej Tucholski i jestem psychologiem oraz twórcą internetowym.

Pokażę Ci jak duży i praktyczny wpływ na człowieka ma psychologia. A także pogadamy o sposobach na ogarnięcie zabieganej codzienności w taki sposób, by życie było spokojne i bardzo udane. Znajdziesz tu lifestyle'owe tematy (seriale) płynnie połączone z praktycznymi poradami (jak się nie spóźnić przez seriale). Zapraszam!

Rozpocznij ogarnięcie!

Przy okazji, napisałem serial.



Co prawda nie taki prawdziwy, do telewizji, ale za to za darmo. "Umowy Śmieciowe" w formie powieści w odcinkach opowiadają historię Hanny Wróbel. Dziewczyna przyjeżdża do Warszawy do pracy i już pierwszego dnia wszystko idzie dokładnie nie tak, jak sobie zaplanowała. Walczy więc nie tylko o wymarzony etat, ale też z własnymi słabościami. I z sercem. I z przyjaciółmi. I z losowymi problemami. I z pogodą. I, bądźmy szczerzy, ze wszystkim innym.

Życie w wielkim mieście nie jest proste.

Powstaje zatem pytanie: czy starczy jej na ogarnięcie tych wszystkich dramatów kawy?


Obejrzyj Przeczytaj odcinek pilotażowy

Aha, nagrałem też kurs.



Kurs uczenia się dla dorosłych to kompleksowe szkolenie uczące jak się uczyć. 17 lekcji wideo tłumaczy od początku do końca jak zbudować własny system nauki. Dzięki niemu przyswoisz psychologiczne podstawy uwagi i pamięci. Nauczysz się korzystać z najlepszych sposobów na efektywną naukę i technik pamięciowych. Zajmiemy się też motywacją i zachowywaniem spokoju w obliczu wyzwań. A wszystko podane tak, by maksymalizować mocne strony uczenia się w przypadku osoby dorosłej.

Mówiąc krótko: zawarłem w nim całość mojego prywatnego systemu do ogarniania rzeczywistości.

Kurs opiera się o moją autorską strategię PROPS.


Przeczytaj Obejrzyj kurs

I to nie jeden kurs!



"Ogarnij maturę w tydzień" to kompletny kurs, który dzięki 7 lekcjom wideo tłumaczy od początku do końca jak zbudować system nauki do matur. Dzięki niemu nauczysz się uczyć, rozplanujesz starania, nie zmarnujesz czasu a nawet zrobimy tak, by się za bardzo nie stresować. Każda prezentowana w nim porada została przetestowana wiele razy i pochodzi z mojego doświadczenia, a także jest oparta o naukę. I co najważniejsze - działa. Tak zwyczajnie.

Mówiąc krótko: zawarłem w nim całość mojego prywatnego systemu do ogarniania rzeczywistości.

Kurs został objęty patronatem merytorycznym Uniwersytetu SWPS.


Przeczytaj Obejrzyj kurs

Pobierz darmowe materiały do ogarnięcia życia
i dołącz do 4 000+ odbiorców newslettera!

Gdy się zapiszesz to od razu dostaniesz w prezencie:

  • pierwszeństwo w dostępie do najnowszych artykułów
  • 7 plakatów rozwijających materiały z bloga
  • 3 excele przydatne w ogarnianiu życia
  • moją prezentację z TEDx
  • a także kolejne materiały!

Chcę zapisać się do newslettera, a co za tym idzie wyrażam
zgodę na otrzymywanie na mój adres e-mail informacji o nowościach,
promocjach, produktach i usługach Andrzeja Tucholskiego.
Chcesz ze mną współpracować?

Mój blog od lat należy do ścisłej czołówki polskich współprac komercyjnych z influencerami. Zrealizowałem na nim z sukcesem kilkadziesiąt akcji, z których każda wywołała pozytywne reakcje u moich Czytelników oraz zrealizowała postawione przez Klienta cele.

Zawsze jestem gotów porozmawiać o kolejnej, z której potem będziemy dumni :)

KRÓTKO O BLOGU

AndrzejTucholski.pl to wielokrotnie nagradzany lifestyle'owy blog ekspercki o psychologii. Prowadzę go od 2009 roku.

Piszę na nim o praktycznym wpływie psychologii na człowieka. I o tym, jak ogarnąć zabieganą codzienność w taki sposób, by życie było spokojne i udane.

Życzę Ci bardzo udanego dnia!.

Informacja

Żadnej treści na blogu nie można traktować jako profesjonalnej porady psychologicznej. Nie udzielam też takich przez mail.

W przypadku naglących problemów gorąco zachęcam do kontaktu z fachowcem - psychiatrą lub terapeutą. To profesjonaliści, którzy pół życia szykowali się właśnie po to, by dobrze pomóc potrzebującym. Warto skorzystać z ich usług!