Blogowanie – jak zacząć i zbudować popularność, skąd brać motywację

 

Blogowanie jest teraz modne. Ściera się z zakładaniem kanałów na YouTube jako jeden z najdziwniejszych, najciekawszych pomysłów na realizację własnych marzeń. Każdego dnia powstaje dużo stron zakładanych przez ambitnych, ciekawych świata ludzi. Iskierki pomysłów przeskakują pomiędzy otwartymi umysłami.

Po ponad sześciu, siedmiu latach blogowania chcę się z Tobą podzielić paroma spostrzeżeniami, które być może zaoszczędzą Ci kilku miesięcy pracy. W najlepszych wypadkach mogą Cię przyspieszyć nawet o rok.

Życzę Ci tego :)

TQ Maj 2015: Blogowanie – porady dla początkujących

Turbo Questy to mój stały format pozwalający Wam na szybkie, proste i przyjemne podpatrywanie najróżniejszych dziedzin świata – od psychologii, przez kawę aż po, kto wie, równouprawnienie lub wędkarstwo. Zawsze interesowałem się różnorodnością i ciekawią mnie wspólne mianowniki pomiędzy ludzkimi zainteresowaniami. To Wy wybieracie jaki wątek zgłębiam i którego podstawami potem się dzielę publicznie. Naszym mottem jest interdyscyplinarność a na plecach mamy wytatuowaną floralną typografię “Jack of all trades”. (Dziewczynki oczywiście w wersji: “Jill of all trades”.)

W maju rozmawiamy o pierwszych dniach każdego dobrego blogera.

 

1. Jak zacząć blogować?

W pierwszym nagraniu omawiam pierwsze rzeczy, które musi ogarnąć każdy jeden bloger.

Najlepiej jeszcze zanim w ogóle założy jakiegokolwiek bloga.

2. Jak założyć bloga?

Drugi film to podstawy powiedzmy-że-techniczne.

3. Blogowanie – Jak budować popularność?

Trzecie nagranie pomaga znaleźć wartościowych Czytelników :)

4.Skąd brać siłę i motywację do blogowania?

Dzisiaj myślimy długoterminowo. Żadnych sprintów.

Rekomendowane materiały

Warto zajrzeć i popatrzeć na dorobek następujących blogerów:

  • Jason Hunt – osoba o największym wpływie na rozwój blogosfery w Polsce. Survivor trzech (albo i czterech!) zmian wizerunkowych i generalnie postać, z której czynów inteligentna osoba nauczy się więcej niż z niejednej książki
  • Michael Hyatt – amerykański spec od wydawania książek i przywództwa. Przez wielu uznawany za najprofesjonalniej prowadzoną markę osobistą całych Stanów
  • Problogger – legenda.
  • Copyblogger – też legenda. Czytać obu
  • Paweł Tkaczyk – człowiek, który opowiada historie. Polecam szczególnie jego wpisy o markach i wrzucone na YouTube prelekcje z konferencji
  • Leo Babauta – czytany przez milion ludzi facet, który praktycznie nigdy nie ma “wirali”
  • Maffashion – jedna z najpotężniejszych ogarniaczek Snapchata na świecie. A oprócz tego top blogosfery modowej w Polsce

Polecam także następujące książki:

  • Zaufanie 2.0 autorstwa Chrisa Brogana i Juliena Smitha – jedna z najlepszych książek poświęconych budowaniu zaufania w Internecie. Konieczna lektura każdego, kto poważnie myśli o tworzeniu bloga
  • Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” autorstwa Ryana Holidaya – mocna i miejscami przygnębiająca książka o tym, jak powstają mass media. Można się przy niej załamać, można podniecić się metodami na oszukiwanie ludzi. A można też wyhaczyć ścieżki, którymi pomożemy ludziom najefektywniej
  • Bloger i social media” autorstwa Tomka Tomczyka – cegiełka zawierająca mniej więcej dwie trzecie wiedzy, którą można podłapać od Jasona Hunta. To jest to bazowe dwie trzecie wiedzy, więc pomijanie niewskazane
  • Platform: Get Noticed in a Noisy World” autorstwa Michaela Hyatta – jeśli ktoś naprawdę nie wie, od czego zacząć, to tutaj znajdzie WSZYSTKO czego mu do szczęścia potrzeba. Wyjaśnione są poszczególne sieci i rozwiązania. Bardzo lubię tę książkę
  • Tribes” autorstwa Setha Godina – drobny, ale wartościowy tok myślenia poświęcony grupowaniu się ludzi przy podobnych ideach. Może się przydać
  • Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die” autorstwa braci Heath – ja to generalnie kocham braci Heath. Ciężko mi polecać ich jedną książkę, ale skoro muszę, to tym razem warto zacząć od Made to Stick :)
  • Engage” autorstwa Briana Solisa – książka, która przyczyniła się do wychowania “pokolenia zmiany” w amerykańskim świecie mediów i reklamy. Aktualnie w sprzedaży dostępne jest zaktualizowane wznowienie
  • Permission Marketing” autorstwa Setha Godina – “mała, pomarańczowa książeczka”, która przewidziała moc trendów związanych ze zdobywaniem zaufania przed nadawaniem własnej komunikacji. Gorąco polecam

Prywatnie używam tych usług:

  • Serwer – Zenbox.pl – jedyny rozsądny wybór. Rozliczanie z unikalnych użytkowników (a nie arbitralnych, nieprzydatnych blogerowi gigabajtów transferu) i reagujący w parę minut helpdesk. Uwielbiam i zawsze rekomenduję
  • Domena – OVH.pl – nie wiem czemu trzymam domeny akurat tutaj, ale kiedyś założyłem tam pierwszą i jakoś z przyzwyczajenia rejestruję i resztę. Mają niezłe ceny
  • Silnik – WordPress.org – można bawić się w inne rozwiązania (Tumblr, Ghost) ale to do WordPressa jest najwięcej wtyczek, tutoriali i szeroko pojętej wygody :)
  • Layout – ThemeForest.net – miejsce, gdzie za ekwiwalent markowego t-shirta kupisz FENOMENALNY layout, który starczy Ci na wiele lat i do tego będzie obsługiwał wszystkie najnowsze bajery

Ogłoszenie nowego formatu wpisów

W maju mam ochotę na eksperyment. Chcę, by wszystkie nagrania dzieliły ten sam wpis wpis, który będę aktualizował i przypominał co tydzień. W ten sposób jest o wiele łatwiej nawigować pomiędzy materiałami dodatkowymi.

Dajcie znać, co sądzicie.

Głosowanie na sierpień

// Głosowanie zamknięte.

Zapowiedź

Jedna, ale ważna. W lipcu nie ma Turbo Questów. Możecie to traktować niczym mid-season break, a ja przygotuję się należycie do paru nowych projektów, którym chcę się poświęcić tegorocznej jesieni :)

Ciao,

Andrzej Tucholski

 

///

PS: Wybrane linki do książek są linkami afiliacyjnymi. 

CO TO ZA MIEJSCE?

Cześć! Mam na imię Andrzej. Jestem psychologiem biznesu i strategiem “od skuteczności”, a także pisarzem i scenarzystą.

To jest moja strona domowa. Znajdziesz tu kilkanaście lat tekstów z bloga, sporo aktualnych informacji oraz linki m.in. do podcastu “Przekonajmy się”, książki “I co z tym zrobisz? Rozwiń swoją wysokosprawczość”, książki “Umowy Śmieciowe”, oraz serialu audio “ej, nagrałem ci się”.

INFORMACJA

Żadnej publikowanej przeze mnie treści (blog, youtube, podcast, instagram, newsletter, książki, ebooki itp.) nie można traktować jako profesjonalnej porady psychologicznej. Nie udzielam ich też przez mail czy komunikatory.

W przypadku jakichkolwiek problemów lub potrzeb psychoemocjonalnych, gorąco zachęcam do kontaktu z fachowcem – psychoterapeutą lub psychiatrą. To wspaniali profesjonaliści, z których usług warto korzystać.

© Andrzej Tucholski 2009-2022 Wszelkie prawa zastrzeżone | Projekt strony & wykonanie: Designum.pl | Polityka prywatności i cookies