Pisz Jak Zawodowiec: 11 Skutecznych Porad Od Mistrza

 

Nie chcę wchodzić teraz w detale, ale z różnych powodów :) przeglądam ostatnio Internet w poszukiwaniu ciekawych porad dotyczących konstruowania fabuł lub prowadzenia dialogów. Uzbierałem już ich trochę, więc postanowiłem się z Tobą podzielić.

Szukam głównie wypowiedzi i metod formułowanych przez legendy literatury. Z tego też względu sporo dziś będzie Kurta Vonneguta, szczególnie, że facet zupełnie mnie rozbroił swoim podejściem do wykonywanego fachu. Ale o tym więcej dwa akapity niżej.

Osiem Rad Od Kurta Vonneguta

Poniższą listę znalazłem gdzieś w sieci, pochodzi z Bagombo Snuff Box: Uncollected Short Fiction wydanego nakładem nowojorskiego G.P. Putnam’s Sons w 1999 roku a tłumaczenie jest moje.

A więc:

  1. Szanuj czas swoich czytelników tak, by nie poczuli, że go marnują.
  2. Daj czytelnikowi przynajmniej jednego bohatera, któremu mógłby kibicować.
  3. Każdy bohater powinien czegoś chcieć, nawet jeśli jest to tylko szklanka wody.
  4. Każde zdanie musi spełniać jedną z funkcji – albo odkrywać charakter bohatera albo posuwać dalej akcję
  5. Zacznij tak blisko końca, jak to tylko możliwe.
  6. Bądź sadystą. Nieistotne jak bardzo słodkie i niewinne są Twoje postacie, sprowadź na nie paskudne wydarzenia. Dzięki temu czytelnik pozna się na ich charakterach.
  7. Pisz, aby zadowolić tylko jedną osobę. Jeśli otworzysz okno i spróbujesz zaspokajać cały świat, Twoja historia dostanie zapalenia płuc.
  8. Daj swoim czytelnikom maksymalną ilość informacji w minimalnie krótkim czasie. Olej suspens. Czytelnik powinien mieć pełną świadomość o co chodzi, tak, aby był w stanie dokończyć historię na własną rękę. Niech ostatnie parę stron zeżrą karaluchy!

Szczególnie podoba mi się wyróżnienie roli czytelnika w procesie twórczym, to o niego ma dbać pisarz. Ale bez przesady, by nie naginać zanadto przekazu prowadzonego w fabule. Pojawia się też klasyczne podejście – dużo rzecz, mało słów.

Trzy Archetypy Fabuł

Kurt zabiera też głos w sprawie konstruowania ciągów przyczynowo skutkowych napędzających czytelnika do przewracania kolejnych kartek. Jest to jeden ze śmieszniejszych wykładów, jakie kiedykolwiek obejrzałem. Aż szkoda, że taki krótki :)

(jeśli nie widzisz filmiku – link do Youtube)

Swoją drogą, taka luźna myśl – czy program telewizyjny oparty o zapraszanie 3-4 interesujących i wartościowych postaci aby opowiedzieli o tym, na czym się znają (taki trochę pomysł a’la konferencje TED i TEDx) naprawdę nie przeżyłby w świecie ekonomii mediów wykreowanym przez nadmuchiwanie tragedie i mięsne jeże?

Dodatkowa Zasada Ogólna

Ta będzie prosta, niewliczająca się nawet w tytuł notki. W sam raz na zakończenie dzisiejszych porad. Sformułowała ją kilka dni temu Becca Puglisi na łamach całkiem fajnego bloga Write To Done. Jest to myśl z cyklu wszyscy o tym wiedzą, ale mało kto faktycznie stosuje. Świetna do okazjonalnego przypomnienia:

Zaskakuj czytelników poprzez dawanie im nie tego, co oczekują!

Tylko tyle i aż tyle. Raz na jakiś czas zatrzymaj się w pisaniu, przejrzyj stworzone przed chwilą akapity i zastanów się, co powinno się teraz wydarzyć. Gdy już znajdziesz odpowiedź na to pytanie, napisz jego zupełną odwrotność. Serio serio :)

Na Zachętę

W pewnym momencie przygotowań orientujemy się, że nie zostaje nam już nic innego, jak tylko siąść na tyłku i ciężko pracować. Jest to też najczęstszy moment zupełnej utraty motywacji i szukania cze-go-kol-wiek, byle tylko nie musieć zabierać się za czekający nas obowiązek.

Na szczęście w takich chwilach z pomocą przychodzi Internet. Wyobraź sobie, że przez taką drukarnię zasuwa pierwsza szpalta Twojego dzieła :)

(jeśli nie widzisz filmiku – link do Youtube)

Więcej!

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to mam dla Ciebie dwie dobre wiadomości. Po pierwsze – przewiduję kontynuacje, liczba mnoga. Wielu kultowych autorów często zabierało głos w różnych dyskusjach o pisaniu i dzisiaj można z ich mądrości wygodnie czerpać. Przeglądam te materiały i wybieram najfajniejsze porady dla Ciebie.

Część Druga Porad Już Jest

Po drugie – jeśli znasz kogoś kto naprawdę lubi pisać, prześlij mu tę notkę. Będzie Ci wdzięczny, bo to dobry stuff jest :)

Powodzenia w tworzeniu własnych historii życzy Twój bloger,

autograf

CO TO ZA MIEJSCE?

Cześć! Nazywam się Andrzej Tucholski i jestem psychologiem biznesu oraz strategiem od skuteczności. Zajmuję się wysokosprawczością.

Znajdujesz się teraz na moim wielokrotnie nagradzanym blogu. Prowadzę go od 2009 roku. Oprócz setek artykułów znajdziesz tu linki do mojego kanału na YouTubie, podcastu, a także komiksu na instagramie.

Życzę Ci dużo dobrego!

INFORMACJA

Żadnej publikowanej przeze mnie treści (blog, youtube, podcast, instagram, newsletter) nie można traktować jako profesjonalnej porady psychologicznej. Nie udzielam ich też przez mail.

W przypadku naglących problemów gorąco zachęcam do kontaktu z fachowcem – terapeutą lub psychiatrą. To profesjonaliści, którzy pół życia szykowali się właśnie po to, by dobrze pomóc potrzebującym. Warto skorzystać z ich usług!

© Andrzej Tucholski 2009-2022 Wszelkie prawa zastrzeżone | Projekt strony & wykonanie: Designum.pl | Polityka prywatności i cookies