Autor: Andrzej Tucholski | 16 maja 2017 | Komentarze:
Czas czytania: około 33 minuty

Najważniejsze aktywa – prof. Jerzy Hausner o biznesie, ekonomii oraz mądrym podejściu Firma-Idea

Biznes był, jest i będzie poświęcony generowaniu przychodów. Ale! Z wielką radością w sercu widzę, jak od lat coraz to nowe firmy zaczynają przejawiać też cele dodatkowe. Pomóc światu. Wyedukować dzieci. Szanować człowieka. Dokładnie o tym opowiedział mi też profesor Jerzy Hausner.

Przyznam się Wam do czegoś.

W trakcie nagrywania tej rozmowy popełniłem dwa błędy.

Pierwszy wychodzi już na samym początku – przedstawiłem pana profesora z jego politycznej kariery tak, jakby była tematem dzisiejszym.

Prof. dr hab. Jerzy Hausner to przede wszystkim profesor nauk ekonomicznych. Historycznie, faktycznie, minister gospodarki, pracy i polityki społecznej, wicepremier, członek Rady Polityki Pieniężnej. To są rzeczy, które robił wcześniej i – co widać po moim przykładzie – jest z nich znany.

Współcześnie widać jednak, że serce pana profesora zmierza już ku przyszłości. Pan profesor to także współtwórca koncepcji Firma–Idea, która jest nowym spojrzeniem na ekonomię i szeroko pojęty biznes. Akademicka wiedza, ale i realne doświadczenie kierowania ministerstwem finansów pozwoliły mu dostrzec i opisać potrzeby zmiany, a także osadzić nowy paradygmat zarządzania w realiach polskiej gospodarki.

Bardzo ucieszyło mnie to pouczenie od pana profesora, bo dzięki niemu natychmiast zrozumiałem, jak ważna będzie rozpoczynająca się właśnie rozmowa.

Drugi błąd wyszedł w momencie, gdy wydawało mi się, że koncepcja Firma-Idea należy wyłącznie do świata korporacji. Ta poprawka – ten fragment, w którym pan profesor zwraca uwagę na to, że najważniejsze aktywo w każdej firmie wychodzi wieczorem do domu – to wtedy poczułem, że do podejść takich jak Firma-Idea w istocie należy przyszłość nas, jako ludzi wchodzących ze sobą w interakcje. Nie tylko w pracy. W szkole też. W szpitalu. W gronie studentów. W kraju.

Nie mam złudzeń, jak wiele mi brakuje by móc „na równi” porozmawiać z moimi gośćmi w serii Można! – format tego programu ma jednak pewną magiczną cechę, dzięki której starcza mi odwagi, by próbować dalej. Mogę w nich wyjść z pozycji ucznia, który po prostu chce zrozumieć.

I cudowne jest, że ludzie tacy jak pan profesor Hausner znajdują czas i uwagę, by wyjaśnić :)

Zarządzanie, biznes, ekonomia, Firma-Idea – prof. Jerzy Hausner

Co teraz?

W wolnym czasie możecie także przesłuchać pozostałe audycje z trzeciego sezonu cyklu Można!

Ostatnio rozmawiałem z profesorem Falkowskim – moim byłym wykładowcą i prywatnym „guru” jeśli chodzi o skuteczność etycznej reklamy.

Wcześniej miałem zaszczyt i przyjemność „zwywiadować” jednego ze współtwórców współczesnej psychologii w Polsce – profesora Dariusza Dolińskiego. Wcześniej gościłem człowieka renesansu, pana Pawła Potoroczyna a cztery odcinki temu – rektora SWPS, profesora Romana Cieślaka. A jeszcze wcześniej rozmawiałem o wpływie społecznym z międzynarodową sławą, profesorem Robertem Cialdini.

A przede wszystkim – uczmy się i próbujmy nowych podejść.

Zbyt wiele genialnych przykładów pokazuje nam, że można, by się wahać :)

Ciao ,

Andrzej Tucholski

 
Bądźmy w kontakcie:
  • Ależ to jest fantastyczne, jeśli ekonomiści zaczynają mówić językiem humanistów. Jeśli oprócz mierzalnego materialnie zysku dostrzegają też i inne wartości. Współcześnie ma się wrażenie, że żyjemy w jakimś domu wariata, gdzie liczy się tylko więcej, więcej i więcej. Taką postawę widać w wielu firmach, przedsiębiorstwach. Ekonomia i marketing zamiast być skutecznymi narzędziami do ulepszania życia stają się narzędziami do zniewolenia mas dla zysku nielicznych. A tu nagle jeden z ważniejszych ekonomistów w Polsce mówi o wartościach. Super!

    • Kiedy ekonomiści zaczynają mówić językiem humanistów, staje się to niebezpieczne, gdyż w kraju od tak dawna kształtowanym przez neoliberalne, kapitalistyczne mechanizmy wyzysku te wszystkie gadki o misji czy innych etycznych wartościach z łatwością mogą strącić ludziom z oczu najoczywistszą rzecz – jedyną drogą kapitalizmu jest zwiększanie wyzysku lub jego delegowanie (jak czynią to amerykańskie korporacje przenoszące produkcję do Azji czy Afryki) w celu maksymalizacji zysku oraz akumulacji kapitału.

Cześć! Nazywam się Andrzej Tucholski i miło mi Cię tu widzieć!

Jestem dyplomowanym menedżerem i magistrem psychologii biznesu.

Lubię dobre praktyki i interesuję się szukaniem wspólnych mianowników w filozofii i nauce.

Prowadzę bloga i kanał video poświęcone strategiom projektowania fajnego, udanego życia.

Organizuję polecenia #NiedzielaDzielenia, serię #SąSuper oraz akcję SHARE WEEK.

Przygotowuję kawę w Sekretnej Kawiarni oraz ukrywam przed światem Tajemną Listę.

Facebook

Na fanpage wrzucam informacje o nowych premierach i statusy tak długie że same powinny być artykułami. Uwaga: polecam dużo fajnych ludzi i często zachęcam do chwalenia się.

YouTube

Od czasu do czasu montuję na statywie kamerkę i opowiadam jej coś o skuteczności, podejmowaniu decyzji lub stoicyzmie. Uwaga: bywa nieostro, bo sporo macham rękoma.

Instagram

Kulisy mojej pracy, ładne ujęcia Warszawy, spore ilości książek, kawy i podróży archiwizuję amatorskimi fotkami na Instagramie. Uwaga: zdarzają się selfie.

Instagram

Pierwszy raz?

Prowadzę tego bloga od 2009 roku. Opublikowałem tu ponad 1000 wpisów. To dużo treści, więc przygotowałem dla Ciebie drobne wsparcie. Przeczytaj o czym jest to miejsce, kim jestem ja i od czego warto zacząć lekturę na specjalnej stronie powitalnej.

Dołącz do 11 000+ Czytelników
I zapisz się do Tajemnej Listy

Każdy odbiorca newslettera dostaje w prezencie:

  • pierwszeństwo w dostępie do nowych artykułów
  • skoroszyty Excel pomocne w organizacji życia
  • plakaty i prezentacje z najważniejszymi informacjami

KRÓTKO O BLOGU

AndrzejTucholski.pl to blog dla ludzi, którzy chcą więcej. Prowadzony przeze mnie od 2009 roku należy od lat do najbardziej wpływowych w Polsce. Lubię dobre praktyki i interesuję się szukaniem wspólnych mianowników w filozofii i nauce. Wierzę, że niezależnie od tego co lubi się w życiu robić, można to robić skuteczniej, spokojniej oraz czerpać z tego więcej frajdy. Nie lubię mówić innym co mają robić, więc staram się korzystać z przykładów z literatury oraz z własnego doświadczenia. Każdy wyciągnie z nich tyle, ile uzna za stosowne.

Informacje

Żadnej treści na blogu nie można traktować jako profesjonalnej porady psychologicznej. Nie udzielam też takich przez mail.

Niektóre linki na blogu mogą być linkami afiliacyjnymi.

Mam nadzieję, że wszystko u Ciebie gra :)